söndag, mars 01, 2009

Spotifys DRM knäckt

Så hände det oundvikliga:
Spotifys DRM är knäckt och en olicensierad klient är skriven.
Orsaken är tydlig: Användarna vill använda andra klienter och kräver ett öppet API. Spotify må ha goda avsikter men reagerar allt för långsamt och folk tar saken i egna händer.
Spotify har nu ett val: Antingen öppna upp ett publikt API eller påbörja en katt och råtta lek. Det första valet generar goodwill samt flera nöjda användare, den senare leder till en oändlig serie av frustration för alla sidor vilket i sin tur ger ökade kostnader.

Spotify - Välj det senare!

2 Comments:

At 9:52 em, Anonymous Anonym said...

Spotify valde dock ett helt annat alternativ. Den olicensierade klienten fungerar nämligen utmärkt, men bara för betalande premiumanvändare.

Detta gör att hackarna omedvetet(?) har skapat bästa möjliga reklam för Spotify då alla som vill kunna använda deras klient måste betala månadsavgift till Spotify. Härligt!

Angående programmet som sparar hem musiken till hårddisken så är det, av naturliga orsaker, totalblockerat sedan några dagar tillbaka. Det är inte för inte som några av världens bästa programmerare jobbar för Spotify (t.ex. Ludde Strigeus).

 
At 12:00 fm, Blogger Unknown said...

jaha ja. skulle precis signa upp för bredbandsbolagets helt gratis spotify. Sen tänkte jag innan jag laddar ner klienten att jag söker google på spotify och drm och minsann hamnade jag här.
Jaha, så det är DRM skyddat material såklart.
Tack, men nej tack då.
Vad fan skall jag med det till?

 

Skicka en kommentar

<< Home