lördag, mars 11, 2006

Jävla kändisbloggare!

Nu ska jag, ironiskt nog, klanka på andra som bloggar, nämligen kändisbloggare.
Ni känner dem säkert alla: Aftonbladets Fredrik Virtanen, Veckorevyns Ebba von Sydow.

Här sitter de på en guldsits att kunna påverka och insperera förändra folks liv, båda har en direktlänk från sina företags hemsidor och får säkert ett par tusen klick i sekunden.

Varför skriver de då så mycket skit?

Ebba skriver om bra burgare, Virtaten skriver om dagens låt utan att ens motivera varför låten är bra.

Nu säger ni i kör: Bloggen är som en offentlig dagbok, alla tankar och funderingar är tillåtna.

Ja, kanske det, men det gör inte att man inte har ansvar för vad man trycker dit, i synnerhet i mer offentliga bloggar som Sydows eller Virtanens. Tänk om det hade funnits en vettig normal människa med sunda värderingar och inspirationsförmåga i stället för Virtanens tragiska sluddringar om schlagerfestivalen eller Sydows idealskruvade kåserier.

Bara min 2 eurocent.

4 Comments:

At 7:38 em, Anonymous Anonym said...

Jag håller faktiskt med dig, Erik. Jag är så trött på orden "I love it" och "fabulous". Men Ebbas blogg tilltalar väl en viss målgrupp i Stockholm som också gillar att handla och äta Hamburgare på Texas Longhorn.

 
At 1:20 em, Anonymous Anonym said...

Så om Virtanen skrev att han tyckte att du skulle skriva annorlunda, skulle du bry dig då? Är inte lite poängen med Virtanens blogg att det är en nöjesblogg?

Jag tror du blandar ihop Aftonbladets nöjesblogg med debattsidan i DN när det gäller att påverka.

Eller ska alla dåliga filmer som Armageddon förbjudas till förmån för utbildande och inspirerande filmer? Och all dålig musik typ Blümchen försvinna till förmån för mer givande dito?

Enklaste är nog att du slutar läsa bloggarna, så kan de som gillar dem fortsätta.

:P

 
At 1:35 em, Blogger Erik Andrén Zachrisson said...

Först och främst kastar jag sten i glashus.

Tror du inte Virtanens blogg påverkar? All information du absorberar påverkar dig, oavsett källa och budskap.

Jag skrev inte att deras bloggar borde förbjudas utan manade snarare till eftertanke vad som skrivs.

 
At 11:13 em, Anonymous Anonym said...

mmm minnesutrymmet på världens webbservrar räcker till en hel del skräp alltid. Lösning är att inte ta del av det. Problemet är bara det... Virtanen, verkar riktig vidrig och hans blogg är klart bland de sämsta av serösa bloggar jag råkar läsa ibland. Men man vill ju inte läsa dem... Hade lovat mig själv att i största möjliga utsträckning undvika den där kvällstidningens webbasjt... men det är ju så lätt att knappa in de där bokstäverna i adressfältet när man är lite uttråkad. Det är ett viktigt I-lands, vardagsproblem man kanske borde ta lite mer allvarligt.

 

Skicka en kommentar

<< Home