torsdag, maj 04, 2006

IKEA-föredrag

Imorgon är det dagen D. Jag ska hålla ett föredrag om IKEA på tyska inför min tyskagrupp. Är inte nervös över huvud taget men visst ska det bli kul att se om någon kotte förstår något.

Själv har jag förberett mig som aldrig förr:
1. Rablat igenom skräpet x antal ggr.
2. Torsten har rättat igenom alla slajdsen.
3. Jag har strukit skortan extra noga.

Vad som är intressant med IKEA är att det kan vara svårt att inse hur stort det företaget egentligen är. Det finns i över 44 länder, har 231 varuhus eller outlets, har över 400 miljoner unika besök per år och omsätter över 150 miljarder.
Värst av allt är ändå Ingvar Kamprad. För tillfället fjärde rikast i världen med sina 2400 miljarder kronor. Smaka på det. 2400 miljarder kronor. Givetvis är ju så gott som allt uppbundet i sina företag så han skulle väl aldrig kunna få ut det i handen. Underbart är också att han fortsätter att vara så snål, klär sig aldrig i kostym, flyger alltid lågbudget, unnar sig bata ibland en ny slips.
Gubben skulle ju kunna käka rysk kaviar varenda dag om han så ville, Vad ska han göra med alla pengar?

För mig som inte är speciellt slösaktig förstår jag fortfarande inte. Syftet med pengar är väl ändå att spendera dem. När döden lägger sig slöja över mig så kommer jag inte ha någon glädje av dem, oavsett hur gröna och prasslande det är.

Det spekuleras även i att Kamprad egentligen är rikare än Bill Gates (rikast i världen alltså!) eftersom alla i företag i IKEA koncernen inte har Kamprad som slutgiltig ägare, men att det trots allt är han som kontrollerar dem.

Här kommer en beundrarbild:


1 Comments:

At 9:44 fm, Anonymous Anonym said...

Tråkigt kommetar här från min sida – när dollarn nådde bottennoteringar i 2004 gick Kamprad om Gates. Nu när den har stabiliserat sig lite, så är allt som det ska igen. Så ligger det till.

 

Skicka en kommentar

<< Home