lördag, november 26, 2005

Den tyska smaklösheten

Idag insåg jag för första gången inte alltid så tydliga men ändå subtila skillnad mellan svenskar och tyskar...
Just det, smaklösheten.

Tyskarna kan i vanlig ordning inte hålla sig och julpyntandet av inte bar affärer utan också folks fönster och balkonger är redan klart sedan minst en vecka. I Sverige är lagom bäst och man nöjer sig med en adventsljusstake i fönstret. I Tyskland kör man hela baletten och lite till, jag talar inte om fönstrena med flerfärgade eljus som blinkar i trancetechno, jag talar inte om plastsnögubbarna som hänger som hänger i små gröna plastgranar. Jag talar om jultomtarna. Utanför ett antal fönster runt om staden, jag har tappat räkningen, så hänger det halvmetern till metern långa tomtar utanför fönstrena som ska föreställa klättra in med paket. En sådan kanske går att uthärda men när det hänger tre stycken i tre nästföljande fönster så börjar jag få nog.

Det är väl lite det som förklarar tyskar, de saknar helt enkelt den genen som vi svenskar kallar smak och måttfullhet. Här är det helt enkelt att den som har mest prylar vinner, det spelar inte om vad eller hur det ser ut, nej kötta på med allt så alla ser hur juligt du har det.


/Tack och hej leverpastej!
Erik

Ps. bildbevis kommer .ds