söndag, januari 15, 2006

En hård helg...


Puh, det har varit en hård helg och då menar jag inte i supandets tecken utan tvärtom.
Så här i slutet av terminen måste flitens lampa brinna lite extra för att färdiggöra allting som färdiggörs bör.

Jag har suttit tillsammans med min labbkamrat Jana och försökt få ihop följande projekt:
Vi har en fjärrkontroll som sänder ut RC5-kod (nöj dig med att förstå att det är en dryg, svårimplementerad standard).
De infraröda signalerna tas emot av en infrarödmottagare som skickar allting vidare till en PIC (Programmable Interrupt Controller, en liten mikrodator). PIC-en avkodar signalerna, filtrerar ut störningar och skickar vidare allt relevant via en seriellkabel till en dator, i det här fallet min.
Datorn plockar upp signalerna med ett brutalt fult skrivet program i C som sedan utför önskade kommandon.
(I vårt fall: Starta en mediespelare, höja/sänka volymen, byta låt, stoppa, pausa).

Detta har nu gjorts samt att det muntliga fördragets OH-bilder är ihopskrivna, allt som återstår är att avhandla allting på bästa skoltyska. Nu är jag trött och ska sova.

2 Comments:

At 12:51 em, Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 12:59 em, Anonymous Anonym said...

Sweet! När lanseras produkten? Ni har ju preussisk ordning på signalkablarna!

 

Skicka en kommentar

<< Home