onsdag, april 12, 2006

Agnes inlägg om Magdeburg

Som Erik nedan skrivit är jag på besök i tio dagar. Jag kom i fredags och far hem på måndag. Idag är det onsdag och Erik har redan tröttnat på mig:)!
Färden hit började inte särskilt bra. Jag är nämligen flygrädd och redan för flera veckor sedan började jag att fasa inför tanken på att jag skulle flyga till Berlin ensam. Min nervositet stillades inte precis när transferbussen på Arlanda stannade framför ett propellerplan! Ja, ni läste rätt! Inte ett vanligt, stort och bekvämt flygplan utan ett litet jäkla propellerplan! Jag vet inte om någon av er läsare flugit med ett propellerplan förut, men jag kan tala om att planet varken såg ut att vara, eller kändes särskilt mycket stabilare än de leksaksflygplan som vi säljer på BR! Det mullrade någit otroligt inne i planet under nästan hela färden och när det inte mullrade blev man väldigt orolig och undrade vad som var fel? Flygresan gick tack och lov bra ändå, trots ett antal tårar längs med kinderna under starten...
Väl framme i Magdeburg blev jag mött av Erik. Det positiva med att vara från varandra är att det blir så oerhört mycket roligare att ses igen. Det blir nästan "som på film" med kramar och filmkyssar. Jaja, för ett 5 år gammalt förhållande som vårat blåser det minst sagt lite liv i askan!

Mina spontana tankar kring Magdeburg är att staden känns som en typisk gammal östtysk stad. Fyrkantiga höga gråa hus överallt. Vissa är övergivna och skall rivas medans det i vissa fortfarande bor folk. Alla gråa höghus ger, enligt min mening, ett väldigt kallt, hårt och sovjetiskt intryck. Man påminns om att det faktiskt inte var längesedan som muren revs!
Samtidigt byggs det i många hörn! Som Erik tidigare skrivit om har det byggts ett Hundertwasserhaus, vilket invigdes i höstas! Vi turistade i lördags och var där bland annat. Otroligt vilket byggnadsverk. Särskilt roligt för mig som även besökt Hundertwasserhaus i Wien för flera år sedan. Tydligen kan man även hyra lägenheter i huset, vilket fick både Erik och mig att fantisera om att bo i en sådan byggnad! Det vore inte helt fel!

Jag är mycket imponerad av Eriks tyskakunskaper! Efter 6 månader i landet är han verkligen jätteduktig och talar väldigt bra tyska. Däremot är jag väldigt glad över att Erik inte har "förtyskats" eller förvandlats till en "Magdeburgare"! Allt Erik berättat om de lokaltyska invånarna stämmer! Här är det senaste i modeväg att ha munkjacka, magväska samt byxor som halvt består av jeanstyg, halvt manchesterjeans. Jättesnyggt! Inte!

Nu skall vi, på mitt initiativ, utforska de tyska caféerna. För det har jag upptäckt, att kakor och tårtor finns det gott om. Som den godisgris jag är, vill jag naturligtvis hinna prova så mycket nya sötsaker jag kan innan jag far hem!

Må så gott!