onsdag, april 05, 2006

Ny termin, nytt liv

Så har termin nr två i Tyskland börjat, som vanligt är det uppvärmning första veckan genom att ett antal föreläsningar bortfaller.
Jag läser lite mer än förra halvåret och tänker dessutom ta två olika kurser i det tyska språket. Skälet till detta är tvådelat:
1. Jag märker att jag fortfarande är hindrad av min taskiga känsla för grammatik.
2. Man får mycket studiepoäng när man läser språkkurser.

En snabb summering av de kurser som jag läser och redan har besökt:

Tyskakursen Mittelstufe II med Frau Hensel. (Medelnivå 2)
Frau Hensel är en typisk språklärare och hon och jag kommer bra överens.
Jag har en teori om att under hela min uppväxt så har att mina betyg har varit räddade av att min personkemi passar mycket bra med språklärare.
Undervisning består att vi diskuterar olika ämnen. Klassen består av mig, en italiensk kvinna och 20 slaver i form av polacker och tjecker. Rummet vi sitter i är värdelöst ur akustiksyfte så det är svårt att höra vad folk försöker säga på dålig tyska, speciellt eftersom det alltid är minst två slaver som sitter och pratar med varandra hela tiden.
Jag förstår inte att man inte kan vara tyst under en språklektion, alla ska ju ändå vara vuxna och föreställas läsa på ett universitet.

Datenmanagement (Datahantering)
En kurs i olika SQL-databaser. Eftersom vi endast har haft en introduktionsföreläsning så är det svårt att säga var den här kursen kommer att sluta, dock så läser vi den tillsammans med ekonomer, därför har jag svårt att tänka mig att den kommer att ligga på en speciellt hög teknisk nivå. Jag tyckte dessutom föreläsaren hade fel i en rad punkter när han försökte bevisa varför databaser var så jättebra. Jag vågade inte protestera med min dåliga tyska.

Prozessor- und Rechnerarchitektur (Processor och datorarkitektur)
Föreläsaren Prof. Michaelis är otroligt tjock, han påminner lite om en mattelektor jag hade i Uppsala, Lars Höglund, som också var sådär rund. Michaelis är så fet att han hela tiden står och flämtar eftersom han knappt kan andas, lutandes mot OH-projektorn. En bonus som tidigare nämnd mattelektor inte har är att Michaelis producerar fradga under föreläsningen som inte torkas bort. Tyvärr gör ju inte dessa egenskaper att den sluddrigt uttalade tyskan blir mera lättförståelig. Intressant verkar kursen i alla fall vara.



1 Comments:

At 7:24 em, Anonymous Anonym said...

För att använda typiskt "gamer" språk måste jag bara flika in med att säga: Lars Höglund for the win! Oh läsare av Eriks tysklands blogg, även jag har begåvats (?) av lektor Höglunds visdom. Det man lärde sig var väl, em, säkert bra. Men vad jag minns är kaffefläckarna och taxiresorna. Tjena taxiresorna! åkte han från Ångström till MIC (Pollax) eller Ångström Ackis.. mins inte riktigt hur ryktet brukade dras (?) Men någonstans åkte han i taxi efter vi hade haft lektion med honom.
Personer som åker taxi inom samma postnummer område ska man per definition beundra.
Läser för övrigt också lite databas tjocks just nu. Det hetta till lite när tysk lärare påstod att databaser var bäst. Hum (?) bäst på vad, undrar jag? Om man menar lagra administrera och handha data (i relativt stor mängd) så är väl svaret ja, eller? Hur hade du tänkt att protestera? Svenska går bra här :-)

 

Skicka en kommentar

<< Home