måndag, januari 30, 2006

Thomas "Stasi" Bodström, Avgå nu!

Läste idag en mycket intressant artikel om vår frihets och integritetsälskade justitieminister Thomas "1984" Bodström. Förutom att visa sig var den mest drakoniske justiteministern sedan 1950-talet förstår han inte alls kritiken mot EU-direktivet om att all internettrafik ska loggas som han själv drev igenom.

Vad som verkligen grep om min uppmärksamhet med skräck var följande citat angående om hur hela datalagringskonceptet ska realiseras:

- Vi ska sätta oss ned med operatörerna och noggrant titta på alla tekniska aspekter, själv är jag för oteknisk för att förstå hur lagringen går till, medger Bodström.

Denna mening säger allt om vår frihetsälskande, otekniska justitieminister. Han driver igenom ett direktiv som för det första är helt absurt i sin utformning, tekniskt omöjligt om man har det minsta koll på vilka datamängder som transporteras över internets routrar och dessutom är så gott som värdelöst i brottsförebyggande syfte.
Detta utan att inse vad han egentligen har drivit igenom då han skyller på sin otekniska förmåga. Alla operatörer har aktivt kämpat emot detta förslag, försökt förklara för minister Bodström vad han egentligen har gjort och vad det kommer att innebära utan att ha lyckats tända den minsta värmeljuslåga i hans megalomaniska skalle.

Avgå nu!

2 Comments:

At 8:13 em, Anonymous Anonym said...

Jag jäklar i bort! I morse mös jag med min kaffekopp över stycket du citerat. Jag kan bara hålla med i din kritik. Men är det inte lite knepigt; när jag först hörde om "internet loggnings lagen" tänkte jag, o en del andra IDG lärsare. "Hur tusan då?"
Men ett stycke i artikeln lyder:
- Det handlar ju inte om innehållet. Bara om spåren, vem som haft kontakt med vem. Vad vi gör är att reglera ett system vi redan haft i flera år.
Har de redan ett system för att logga all datatrafik?

 
At 11:52 em, Anonymous Anonym said...

tscha
hey erik, ich verstehe nichts, schreib mal bitte was auf englisch oder deutsch... :)

 

Skicka en kommentar

<< Home