tisdag, juni 27, 2006

Bokrecension: Snow Crash

Det har återigen blivit dags för en bokrecension:
Snow Crash av Neal Stephenson, ISBN:0-553-38095-8, språk: engelska.

Boken är en av de som definerar cyberpunken, en framtid mörk och kall, där företag har tagit regeringars plats och total anarki råder. Hjälten heter lämpligt nog "Hiro Protagonist" och är en hacker i "metaverse" och pizzaleverantör i det verkliga livet. Metaverse är en slags framtida internet (som för övrigt knappt var publikt känt 1992 då boken skrevs) men i 3D och alla människor kan se och prata med varandra, men inte känna eller röra vid varandra.
Vid berättelsens början levererar Hiro fridfullt sina pizzor inom de 30 garanterade minuterna som annars skulle vara gratis. Att inte kunna tillgodogöra beställaren inom tidsramen vore detsamma som att personligen spotta på pizzerimagnaten Uncle Enzo själv. En brand på pizzerian orsakar att Hiro får en pizza som redan löpt 20 av de 30 minuterna, detta kastar in vår hjälte in i en lång kedja av händelser som i slutändan påverkar hela världen.

Jag läste boken på engelska och den höll en mycket hög nivå, det är sällan idag att jag läser ord vars betydelse jag är osäker på, denna bok lyckades flertalet gånger med detta, därför kan jag inte rekommendera den engelska utgåvan till någon som inte känner sig 100% bekväm med detta tungomål. Som en svår missbrukare av sci-fi älskade jag den här boken som får en att känna sig rätt obekväm när vid alla cyniska paraleller som kan dras till dagens verklighet.

Om du gillar en bra och välskriven bok i cyberpunkgenren, är den något för dig! Rekommenderas!