tisdag, maj 30, 2006

Bio!

Såg Da Vinci-koden igår, det första jag inser är hur sjukt mycket reklam som visas på tyska biografer. Filmen annoserades att börja 20.30, själva filmen startade 21.10. 40 minuter reklam alltså. Själva rullen var jag lite tveksam till, jag tyckte varken Tom Hanks eller Audrey Tautou tände till speciellt mycket. Eftersom jag redan läst boken så var det enkelt att följa med i handlingen, frågan är dock hur mycket vett filmen hade gjort utan den vetskapen.
Den är (såklart) otroligt klippt jämfört med boken, detta gör att de små detaljerna går förlorade och därmed också hur förhållandet mellan Robert Langdon och Sophie Nevau utvecklas, likaså hur Silas liv gestaltar sig och varför han blivit den han blivit.

Om man nu måste tjäna pengar på allt och automatiskt transformera bra böcker till den vita duken så tycker jag att det kan vara värt att anpassa filmen efter boken och inte tvärtom.
Jag anser att den här formen av bok hade gjort sig bättre i en tv-serie på 4 - 5 delar. Då hade mer tid funnits till att få med detaljerna vilket är det som gör boken läsvärd från början.